Categorieën
Algemeen

375 000 euro Vlaamse steun voor drie Virtual Reality-Games

MORTSEL – Minister Philippe Muyters (N-VA) kende 375 000 euro toe in het kader van de projectoproep ‘Virtual Reality-games in het sport- en beweegbeleid’. Een jury selecteerde drie projecten die zich duidelijk onderscheidden van de andere zeven. De commissie was bij elk van de projecten enthousiast over het spelconcept en het verhaal achter de game, de mogelijkheden van het product om te inspireren en motiveren tot bewegen of sporten en de bruikbaarheid binnen de sportsector.

Deze projectoproep was geïnspireerd op het Gamefonds, maar heeft een eigen sport-specifieke doelstelling. Men ondersteunt projecten die als eindproduct een Virtual Reality-game met een duidelijke sport- of beweegcomponent hebben. Aan de hand hiervan wil men kunnen nagaan welke mogelijkheden Virtual Reality (VR) biedt om mensen effectief aan te zetten tot meer sporten en bewegen. Met ‘Virtual Reality-game’ bedoelt men een interactief spel in een virtuele omgeving dat kan worden gespeeld door een of meerdere spelers op een digitaal platform zoals pc of spelconsole, met VR-technologie. De eindproducten zullen in het najaar van 2021 als testversie in de praktijk kunnen worden getest bij de betrokken partners en in de Sportinnovatiecampus van Sport Vlaanderen Brugge. De projecten die steun verkrijgen:

*Aerodisc VR van Lugus Studios en Diabolic Heaven Ulitimate Frisbee Club Hasselt: Aerdodisc VR is een Virtual Reality project gebaseerd op de Ultimate Frisbee sport. Het spel focust op individuele oefensessies van de sport. In Aerodisc VR leert de speler verschillende worpen, waarbij het de bedoeling is de juiste houding, grip en armbeweging onder de knie te krijgen. Het resultaat van deze worpen zal fysisch correct worden gesimuleerd om een realistisch en authentiek gevoel te geven. Het spel leert deze worpen aan op basis van instructies en voorbeelden tijdens een training en de speler kan de verschillende technieken hanteren in een reeks van casual mini-games.

*VR roei exergame van Salty Lemon Entertainment en de Vlaamse Roeiliga: Desondanks het feit dat roeien een goede full-body workout is met weinig belasting voor de gewrichten, is het geen veel beoefende sport omdat mensen niet instinctief de juiste techniek toepassen (op de ergometer). Verder ervaren professionele roeiers een gebrek aan real-time feedback over hun prestaties op de ergometer, en is de ergometer een wat saaie bedoening na verloop van tijd. Met de VR roei exergame willen zij dit veranderen. De VR roei exergame zal een initiatie voorzien door middel van een virtuele coach om mensen de goede vorm aan te leren om letsels te vermijden. Verder zijn er recreatieve minigames voorzien en een zen mode waar de speler op zijn eigen tempo kan roeien in een aangename omgeving.

*Hyperball van Triangle Factory, The Park Entertainment en Sportwerk Vlaanderen: Hyper Ball is een intensieve virtual reality balsport in een futuristische setting. Denk aan een spannende mix van handbal, basketbal en de videogame Rocket League. Met Hyper Ball willen Triangle Factory, Sportwerk Vlaanderen en The Park Entertainment de handen in elkaar slaan om VR en sport bij elkaar te brengen in een unieke ervaring en toegankelijk te maken voor een groot publiek. Met de VR-expertise van Triangle Factory, het netwerk van Sportwerk Vlaanderen en de PR van The Parkplayground heeft Hyper Ball alles in huis voor een succesvolle Vlaamse lancering. (EM /Foto Sport Vlaanderen)