Categorieën
Algemeen Wielrennen

Tour en Vuelta tot in 2025 op VRT

WILRIJK – Eurovision Sport en Amaury Sport Organisation (ASO) zijn verheugd aan te kondigen dat zij hun mediarechtenovereenkomst voor de Tour de France tot 2025 hebben verlengd.

Bovendien heeft Eurovision Sport haar overeenkomst met Unipublic, een dochteronderneming van ASO, verlengd voor de Vuelta, ook tot 2025.

De prestigieuze Tour de France zal beschikbaar zijn voor kijkers in 54 landen, met ‘free-to-air’-verslaggeving voor de EBU leden in België (RTBF en VRT), Nederland (NOS), Zwitserland (SRF, RTS en RSI), Verenigd Koninkrijk en Ierland (ITV), Spanje (RTVE), Portugal (RTP), Italië (RAI), Denemarken (TV2), Noorwegen (TV2), Luxemburg (RTL), Slowakije (RTVS) en Slovenië (RTVSLO).

Alle wedstrijdbeelden van de Vuelta worden aangeboden door EBU-leden in België (VRT), Nederland (NOS), Denemarken (TV2) en Noorwegen (TV2). De race zal het aantal uitgezonden uren verhogen.

De overeenkomst omvat ook andere grote races, waaronder voor het eerst verschillende vrouwenwedstijden:  La Course by Le Tour avec FDJ, Luik-Bastenaken-Luik en de Waalse Pijl in de Tour de France-overeenkomst en, in de Vuelta-overeenkomst, de Ceratizit Madrid Challenge door La Vuelta en de Clásica San Sebastian voor vrouwen.

Stefan Kürten, uitvoerend directeur van Eurovision Sport:  ‘We zijn erg trots om onze langdurige samenwerking met A.S.O en Unipublic te vernieuwen. De Tour de France en La Vuelta zijn hoogtepunten op de jaarlijkse fietskalender, met een miljoenen kijkers.’

Eurovision Sport Head of Cycling Frederic Sanz: ‘Dankzij de ideale combinatie van EBU Members en Eurosport-platforms blijft Eurovision Sport het beste van het wielrennen in heel Europa presenteren. We zijn bovendien bijzonder blij om onze betrokkenheid bij het vrouwenwielrennen te kunnen versterken.’

ASO-directeur Yann le Moenner: ‘We zijn verheugd om onze samenwerking met de EBU en haar leden voort te zetten. Dankzij de snelle groei van de digitale platforms van EBU-leden, zullen we ons publiek uitbreiden met jonge kijkers die een grote rol spelen bij de ontwikkeling van de sport.’

‘Naast de uitzending van iconische evenementen, zal de EBU een grote aanwinst zijn voor de promotie en ontwikkeling van vrouwenwielrennen waarvoor we vanaf 2020 nieuwe evenementen live willen produceren en distribueren.’